(Nederlands onderaan)

Deesje_QuadratEin gigantischer, alter Kleiderschrank. Oben, zwischen den einzelnen Türen, ist eine Aussparung. Dort sitzt die neunjährige Deesje und leuchtet mit einer Taschenlampe auf die einzelnen Planeten. Es scheint ein ganzes Universum aus Lampen, mit Pappmasche umwickelt, unter der Decke zu hängen. Während sie auf Jupiter, Venus und Pluto deutet, erklärt sie allerhand Details. Direkt wird klar: Deesje ist keine gewöhnliche Neunjährige. Sie hat keine Freunde in ihrem Alter und kann sich  stundenlang für Planeten und ihre Eigenschaften begeistern.

Deesje macht das schon wurde am Freitag im Spielraum von ungefähr 80 Kindern gebannt verfolgt. Der Regisseur Jasper Brandis nahm das Kinderbuch von Joke van Leeuwen als Vorlage, das 1988 mit dem Deutschen Jugendliteraturpreis ausgezeichnet wurde. Die Darsteller sind Hanna Franck, Thomas Birklein und Klaas Schramm.

Zusammen mit ihrem Vater und den älteren Brüdern führt Deesje ein lautes und verrücktes Familienleben. Deesje zieht sich immer weiter in ihre eigene Welt zurück. Und das macht dem Vater Sorgen. Also schickt er sie kurzerhand zu seiner Halbschwester und Ulle, ihrer Tochter.

„Du erkennst deine Halbtante an ihrem schwarzen Mantel mit weißen Tupfen“, erklärt Deesjes Vater und drückt ihr den schwarz-rot gestreiften Koffer in die Hand. Gespickt mit viel Humor wird die Reise Deesjes gezeigt. Am Bahnhof in Amsterdam findet sie ihre Halbtante nicht und verzweifelt vor einer Wand aus Mänteln. Sie unterbricht die Suche und bleibt bei Straßenkünstlern, die mit ihren kleinen Auftritten Geld verdienen. Einer von ihnen ist Papierpicker und nennt sich Paprika – eine Kombination aus den Worten „Papier“, „Recycling“ und „kann alles“.

Thomas Birklein und Klaas Schramm schaffen es, in verschiedenste Rollen zu schlüpfen. Die ständig variierende Handlung wird durch das wandelnde Innere des Schrankes unterstrichen. In einem Moment verbirgt sich hinter der Tür ein Zugsitzplatz, im anderen ein Bahnhofsfundbüro.

Die Interaktion mit den Kindern wirkt noch etwas wackelig, als sie vortäuschen sollen, Geld in den Hut des Straßenkünstlern zu werfen. Aber das Gelächter ist groß, als Papierpicker Paprika anzählt: „Bei drei geht’s los: eins, fünf, sieben, neun, siebzehn, drei!“

Für Kinder im Alter von sieben bis elf Jahren ist die Geschichte von Deesje gut nachvollziehbar, da sie wenig Interpretationsraum lässt und durch musikalische und humorvolle Elemente aufgelockert wird. Das Buch wurde für die vielen Bilder und Illustrationen gelobt. Diese Wandelbarkeit und Vielfalt kann man in der Umsetzung von Brandis erleben, nicht zuletzt durch die eindrucksvolle Schrankwand.

Een gigantische, oude klerenkast. Boven, tussen de afzonderlijke deuren, is een uitsparing. Daar zit de negenjarige Deesje en ze wijst met een zaklamp van planeet naar planeet. Er lijkt een heel universum van met papier-maché omwikkelde lampen aan het plafond te hangen. Terwijl ze naar Jupiter, Venus en Pluto wijst, legt ze allerlei details uit. Het wordt meteen duidelijk dat Deesje geen gewoon negenjarig meisje is. Ze heeft geen vrienden van haar leeftijd en kan zich urenlang bezighouden met planeten en hun eigenschappen.

Deesje macht das schon” wordt op vrijdag in de Spielraum door een stuk of tachtig kinderen geconcentreerd gevolgd. Regisseur Jasper Brandis baseerde de voorstelling op het kinderboek van Joke van Leeuwen, dat in 1988 de Duitse jeugdliteratuurprijs won. De acteurs zijn Hanna Franck, Thomas Birklein en Klaas Schramm.

Samen met haar vader en haar oudere broers leeft Deesje een luidruchtig en krankzinnig gezinsleven. Deesje trekt zich steeds verder terug in haar eigen wereld. En haar vader maakt zich daar zorgen over. Daarom stuurt hij haar terstond naar zijn halfzus en Ulle, haar dochter. “Je herkent je halftante aan haar zwarte jas met witte stippen,” roept Deesjes vader terwijl hij haar een zwart-rood gestreepte koffer in haar handen duwt.

Met veel humor wordt Deesjes reis uitgebeeld. Op het station in Amsterdam vindt ze haar halftante niet, en ze blijft wanhopig staan voor een rek met jassen. Ze onderbreekt haar zoektocht en sluit zich aan bij een groepje straatartiesten die met hun optredens geld verdienen. Een van hen is straatveger die zichzelf zich Paprika noemt – een combinatie van de woorden ‘papier’, ‘recycling’ en ‘kan-alles’.

Thomas Birklein en Klaas Schramm slagen erin in de huid van uiteenlopende karakters te kruipen. De voortdurend wisselende gebeurtenissen worden benadrukt door de veranderende inhoud van de kledingkast. Het ene moment zit er achter de deur een treinzitje verstopt, het volgende moment is het een stationsbalie met gevonden voorwerpen geworden.

De interactie met de kinderen is nog wat wankel, bijvoorbeeld wanneer ze moeten doen alsof ze geld in de hoed van de straatartiest gooien. Maar ze barsten in lachen uit wanneer straatveger Paprika aftelt: “Op drie beginnen we: één, vijf, zeven, negen, zeventien, drie!”.

Voor kinderen tussen de zeven en elf jaar oud is het verhaal van Deesje goed te volgen, omdat er weinig open blijft voor interpretatie en het verhaal wordt opgevrolijkt met muzikale en humoristische noten. Het boek wordt geprezen om de vele plaatjes en illustraties. Deze bontheid en veelzijdigheid is ook zichtbaar in de adaptatie van Brandis, niet in de laatste plaats door de indrukwekkende kastenwand.